Toptaken Nissewaard

De Gemeente Nissewaard biedt burgers en ondernemers maximaal digitaal gemak, door gebruik te maken van een toptakenwebsite in combinatie met een responsive design voor bijna de hele website.

Aanleiding

Door het samengaan van de gemeenten Spijkenisse en Bernisse in 2015 ontstond de gemeente Nissewaard. Er is een nieuwe website ontwikkeld die direct vanuit het toptaken principe is ingericht. In eerste instantie waren niet alle onderdelen van de website responsive, wanneer je bijvoorbeeld doorklikte naar een andere pagina. Dat is nu wel het geval; zelfs alle formulieren zijn het afgelopen jaar responsive gemaakt.


Hoe werkt het?

Nissewaard heeft gekozen voor negen toptaken op de website; dat is wat je ziet wanneer je de website opent. Een toptaak is ook echt een taak bij Nissewaard. Geen brede onderwerpen, maar concrete taken als ‘paspoort’, ‘ verhuizen’ en ‘iets melden’. Het klikken op een van de toptaken leidt naar een overzichtelijke pagina waar burgers gestuurd worden op twee opties. Voor een parkeervergunning betekent dat dat je de opties ‘aanvragen’ (digitaal regelen) of ‘ afspraak maken’ (naar gemeente gaan) krijgt. Hiermee wordt duidelijke kanaalsturing toegepast.

 

“Je wilt mensen stimuleren om de online dienstverlening in te gaan. Mensen aan de balie of telefoon kosten meer geld. Dit is een goede kostenbesparing. We zien een afname in aantal producten die je ook online kunt afhandelen,” aldus Mike Maasdam.

 

Pluspunt van deze website is dat het scherm zich aanpast naar het apparaat als je de website bezoekt via je telefoon of pc, zelfs bij het invullen van formulieren. Hierdoor vind je snel en gemakkelijk waar je naar op zoek bent. Op mobiele apparaten, zoals smartphones en tablets, wordt zelfs bewust gekozen voor een groter lettertype.


Resultaat

Nissewaard merkt dat steeds meer burgers hun zaken digitaal willen regelen. Als gemeente moet je dat faciliteren. “Om die reden is 90 tot 95 procent van onze website responsive,” licht Mike toe.

 

Mobiel is in opkomst, meer dan 50% van de mensen die onze website bezoekt, komt binnen via mobiel.” Het inrichten van de website via het toptakenprincipe en de kanaalsturing die hierbij wordt toegepast, resulteert dan ook in een goede kostenbesparing. “Mensen aan de balie of telefoon kosten gewoon meer geld. We zijn continu bezig met het bijhouden en verbeteren van onze website. Meten is weten.”

 

Nissewaard maakt hierbij gebruik van Google Analytics, maar ook proberen ze meer en meer klantonderzoek te doen. Eén keer in de week gaat een van de collega’s een uur in de hal van het gemeentehuis zitten om mensen te vragen wat ze van de website vinden. De feedbackknop voor op de website is in de maak.


Tips & Tricks

Gemeente Nissewaard heeft bij het ontwerpen van de website goede hulp gehad van de gemeente Haarlem, die al een toptakenwebsite had. Nissewaard houdt alle ontwikkelingen in gaten en kijkt daarbij ook naar andere gemeenten en bedrijven naar wat zij doen. Als tip voor andere gemeenten zegt Mike nog: “Richt je toptakenprincipe niet alleen in op je homepage, maar voer het door in je gehele website”. Niet alleen gemeenten, maar ook bedrijven besteden veel aandacht aan de homepage, maar driekwart van de websitebezoekers slaat de homepage over via het intikken van de zoekterm op Google.