Interactief burgerportaal-                Gemeente Almelo

Een burgerportaal waar je verschillende dingen zoals een uitkering digitaal kan aanvragen is dat nog wel zo innovatief? Je kunt bij veel gemeenten toch al van alles digitaal aanvragen? Wat het burgerportaal bij de gemeente Almelo zo innovatief maakt is dat de gemeente ook digitaal reageert, wat het tot een interactief burgerportaal maakt!

Digitaal aanvragen

In het portaal zie je als gebruiker wat je moet doen, wat je al hebt gedaan en wat je kunt aanvragen. Via het portaal kun je bijvoorbeeld al je uitkeringsspecificaties en jaaropgaven opvragen. Ook kun je bijzondere bijstand aanvragen en een wijziging doorgeven. Bewijstukken die bij de aanvraag horen, worden door de gebruiker digitaal bijgevoegd. Naast dat je als inwoner al veel digitaal kunt aanvragen, wil de gemeente Almelo daar ook volledig digitaalop reageren. Zo vinden inwoners die een aanvraag digitaal hebben ingediend, het besluit op die aanvraag in het burgerportaal.

 

Digitaal inkomsten doorgeven

Mensen met een uitkering moeten maandelijk opgeven of ze nog andere inkomsten hebben gehad. In 2017 startte een pilot waarin een aantal inwoners deze inkomsten digitaal in het burgerportaal konden doorgeven.  Voorheen kregen deze inwoners elke keer een inkomstenformulier en werden gegevens op papier ingeleverd. De gemeente Almelo gaat er met de pilot voor zorgen dat deze melding nu online komt, via het burgerportaal. Naar verwachting wordt het digitaal doorgeven in juni 2018 mogelijk voor alle inwoners die inkomsten hebben naast hun uitkering.  

 

Op deze manier wordt niet alleen het aanvragen digitaal, maar ook de volledige afhandeling. Dit resulteert in een volledig interactief burgerportaal!