Fixi-app


Van gemeente Hollands Kroon

Vrijdag 24 november 2017 waren we op bezoek bij gemeente Hollands Kroon. Gemeente Hollands Kroon is een vooruitstrevende gemeente met drie directeuren, 32 zelfsturende teams en de grondlegger van de fixi-app. Eén van die zelfsturende teams is het Meldingen Openbare Ruimte (MOR) team.

 

Sinds maart 2016 werken zij met de Fixi-app, een systeem waarmee burgers laagdrempelig, minder formeel en snel meldingen aan de openbare ruimte kunnen maken. Fixi is een eenvoudig en gebruiksvriendelijk systeem wat de meldingen wel archiveert, dit maakt Fixi tot een groot succes. Binnen 24 uur na het doen van een melding ontvangt de burger een eerste terugkoppeling, binnen 2 uur is de veiligheid hersteld en binnen 5 dagen is de melding gereed!

 

Tijdens het proces heeft de melder daadwerkelijk contact met de behandelaar, via een soort Whatsapp techniek binnen Fixi. De meldingen komen rechtstreeks binnen bij het MOR team en de terugkoppeling wordt ook rechtstreeks door het MOR team zelf gedaan.  Fixi maakt flexibel werken vanuit huis voor het MOR team op deze manier mogelijk.

 

 

Na een pilot binnen de organisatie is Fixi gepromoot via verschillende kanalen, onder andere via social media en reclame op de gemeenteauto’s. Ondertussen heeft de Fixi-app een grote bekendheid onder de burgers en zijn de burgers en de ambtenaren zeer tevreden over dit systeem! Op dit moment wordt 1/3 van alle meldingen aan de openbare ruimte gedaan via Fixi. De Fixi-app is een mooi voorbeeld dat innovatieve digitale dienstverlening niet moeilijk hoeft te zijn!

 

Klik hier voor een YouTube video met meer uitleg over de app.