Digitale Verhuisaangifte in Lingewaard

Inwoners van Lingewaard kunnen al sinds 2007 digitaal hun verhuizing doorgeven aan de gemeente, deze aangifte was echter slechts ten dele gedigitaliseerd. Sinds eind 2015 is nu het volledige proces is gedigitaliseerd, waardoor de inwoner met één muisklik op de juiste plek is en binnen minuten het proces kan afronden. Inmiddels wordt ruim 67% van de aangiften digitaal gedaan en verwacht Lingewaard deze week de 2000e digitale verhuisaangifte!

Aanleiding

De gemeente Lingewaard is drie jaar terug aan de slag gegaan met een complete vernieuwing van de website en dienstverlening. Patrick Kemperman, teammanager KCC vertelt: “we moesten keuzes maken om toekomstbestendig te kunnen blijven werken. Circa twee jaar geleden hebben we daarom de keuze gemaakt om als kwartiermaker actief mee te doen bij de ontwikkeling van een compleet nieuwe productlijn voor digitale burgerzakenproducten. Denk aan verhuisaangiften, aanvragen voor uittreksels en aangiften voor de burgerlijke stand. De digitale verhuisaangifte is dus één van de gedigitaliseerde producten, en ook één van de meest succesvolle,” aldus Patrick.

 

Tegelijkertijd was Lingewaard erg gemotiveerd om een website te maken waar de inwoners direct op konden vinden wat zij zoeken. “Het was voorheen echt een uitdaging om te vinden wat je zocht. We zijn onze website compleet gaan vernieuwen, en binnen de grote vernieuwingsslag van onze gemeente zijn er slimme, efficiënte en vooral begrijpelijke processen ontwikkeld. Denk aan een iPad. Als je die uit de doos haalt zit er ook geen handleiding bij, het apparaat werkt intuïtief, er is geen uitleg nodig. Dat wilden we voor onze processen ook.”


Hoe werkt het?

 

“Voorheen was je al gauw vier tot vijf muisklikken verder voordat je bij het verhuis-product kwam. Daar zit de eerste winst: de bezoeker van onze website komt nu al met één tot twee klikken op de plek waar hij/zij de digitale aangifte kan doorgeven”, vertelt Patrick. De tweede winst: de hele verhuisaangifte wordt in vijf tot zes stappen afgerond. Dit gaat mede zo snel door authenticatie met DigiD, waardoor veel persoonsinformatie al vooraf staat ingevuld en wat een hoop tijd scheelt. “Alles wat moeite kost, vermindert de bereidheid van mensen. Door het proces zo makkelijk mogelijk te maken, geeft men eerder digitaal een verhuizing door en wordt inmiddels al ruim 67% van de verhuisaangiften digitaal gedaan,” aldus Patrick.

 

Door de keuze om als kwartiermaker actief mee te doen bij de ontwikkeling van nieuwe online producten, draait Lingewaard op dit moment mee in de top 15 van Nederland als het gaat om digitale dienstverlening aan haar inwoners. “Onze doelstellingen: blije klant, efficiënt omgaan met geld en tevreden medewerkers zijn ruimschoots gehaald.”

 


Resultaat

In de eerste elf maanden van 2016 zijn er in totaal bijna drieduizend verhuisaangiften binnengekomen. Daarvan is 67,5% digitaal binnengekomen via www.lingewaard.nl. Nog slechts 32,5% komt analoog (via balie of post) binnen.Op 13 december wordt de 2000e digitale aangever in het zonnetje gezet.

 

Andere hardlopers in het digitale loket zijn de aanvragen van een uittreksel BRP, aanvragen van afschriften uit de burgerlijke stand (geboorte, huwelijk en overlijden), en wijziging naamgebruik (bijv. na echtscheiding). “De geluiden die we terugkrijgen zijn met name dat informatie makkelijk te vinden is op de website, dat het een simpel en begrijpelijk proces is. Men is nu ook met één muisklik op de juiste plek, het is fijn om daarvoor niet meer naar het gemeentehuis te hoeven,” vertelt Patrick.

 


Tips & Tricks

“Mensen willen tegenwoordig ook op zaterdagavond om 22.00 uur hun dingen online kunnen regelen. Als gemeente moet je dat faciliteren. Kijk niet naar wat jij wil, maar naar wat de burger wil en hoe je daar op in kunt spelen, terwijl je tegelijkertijd kijkt naar creatieve manieren om de kosten te drukken. Plus: als het gaat om nieuwe digitale dienstverlening kun je beter nu instappen; de trein rijdt al!”.